Elementarz nie zostanie poświęcony

Jeden z biskupów był łaskaw odnieść się do treści Elementarza – ogólnopolskiego podręcznika dla pierwszoklasistów, krytykując niektóre jego elementy. To było bardzo typowe i w jakimś sensie zrozumiałe ale też – moim zdaniem – bardzo niezręczne. Tego rodzaju opinie można przekazywać na odpowiednim etapie prac w trybie oficjalnych konsultacji albo dyskretnie, roboczo, przy nieformalnej kawie, sondując możliwości manewru – tak mogłoby być nawet u nas skuteczniej. Ale nasi biskupi zamiast poszukiwania sojuszników, preferują przemawianie z pozycji sądu ostatecznego, a ewentualna polemika jest traktowana jako naruszanie autonomii Kościoła albo wręcz walka z Kościołem.

Aby biskupi mogli lepiej zrozumieć charakter ogólnopolskiego Elementarza pierwszaków, powinni wcześniej podjąć na swoim podwórku skuteczną próbę ujednolicenia podręcznika do religii. Jeśli udałoby się im stworzyć taki jeden ogólnopolski podręcznik, nawet jeśli nie bezpłatny, i gdyby udało im się mężnie potem przejść przez falę krytyki zarówno z wewnątrz, od katechetów, jak i z zewnątrz – od ekspertów, rodziców itp., wówczas na pewno zrozumienie dla zadania, którego podjął się MEN byłoby nieco głębsze. To tak tytułem zarysowania kontekstu.

Zarzuty biskupa mogą świadczyć o pobieżnym zapoznaniu się z założeniami tego podręcznika i zupełnym pominięciu towarzyszących jego wprowadzeniu zmian w podstawie programowej. Inna rzecz, że – jak się słyszy i czyta – nawet niektórzy, mniej kreatywni nauczyciele mają kłopot z właściwym zrozumieniem zaistniałych zmian. Elementarz to nie katechizm – jeśli czegoś w nim nie ma, to wcale nie oznacza, że nie będzie tego na zajęciach! Ten podręcznik to orientacyjne, kompromisowe minimum. Przecież rolą nauczyciela nie jest przerabianie podręcznika, tylko nauczanie! Z tymi, którzy pracują wolniej, nauczyciel realizuje spokojnie kolejne rozdziały. Z tymi, którzy pracują sprawniej – pogłębia zakres Elementarza lub poszerza treści nauczania o uzupełniające zagadnienia. Dziś, bardziej niż kiedyś, od nauczyciela zależą nie tylko formy i metody pracy z młodszymi uczniami ale nawet dobór treści nauczania, zwłaszcza dobór wynikający z indywidualnego podejścia do uczniów.

Ad rem. W programach przedmiotów ogólnokształcących święta Bożego Narodzenia nie będą pewnie traktowane z pełnym wyczuciem wszystkich niuansów teologicznych czy pastoralnych – nie taka jest rola przedmiotów ogólnokształcących. Za chwilę albo w następnym dniu będzie jednak jedna z dwóch w tygodniu godzin katechezy – można rozwinąć i doprecyzować to, co ważne. Wywarzenie w Elementarzu wszystkich proporcji treści i obrazów, kolejności zagadnień, ról społecznych rodziców – zawsze będzie przedmiotem jakiegoś kompromisu i wyboru. Osobiście nie czuję, że mój 6-latek jest w pierwszej klasie narażony na propagandę konsumpcjonizmu, hedonizmu i odbiera się mu możliwość poznania wartości chrześcijańskich. Kiedy czytam takie słowa – mam wrażenie, że mówimy o jakichś dwóch różnych podręcznikach.

Domyślam się, że biskup kierował się troską o dobre wychowanie młodego pokolenia, dlatego chciałby, żeby podręcznik literalnie promował wartości chrześcijańskie. Obawiam się, że tak się nie da. Dziś cała nadzieja w katechetach świeckich i w nauczycielach przedmiotów ogólnokształcących – na co dzień w większości przecież kierujących się wartościami chrześcijańskimi. Biskup, jako pedagog, metodyk, katechetyk ma niewątpliwie kwalifikacje do merytorycznego wypowiadania się na temat podręczników. Ale dlaczego czyni to przez media? Trzeba zauważyć, że czasy się zmieniają, coraz rzadziej politycy będą skłonni ulegać hierarchom, bo społeczny odbiór treści i form ich oczekiwań jest coraz bardziej zróżnicowany. Otwieranie kolejnego pola (pozornego) konfliktu państwo – Kościół, jeszcze bardziej to zróżnicowanie pogłębia.

Bp Marek Mendyk o Elementarzu – wg serwisu Katolickiej Agencji Informacyjnej:

http://ekai.pl/wydarzenia/ostatnia_chwila/x82622/bp-mendyk-o-naszym-elementarzu/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>