Modlitwa z Radiem DOXA

Geneza opublikowanych kompozycji jest pragmatyczna i zwyczajna. W krótkim tekście zamieszczonym na okładce płyty sam kompozytor, ks. Grzegorz Poźniak, poinformował, że miał powstać „Anioł Pański” uwspółcześniony, odpowiadający formatowi muzycznemu Radia DOXA, chwytliwy, trwający ok. 90 sekund. Muzyczna zawartość płyty czyni zadość tym oczekiwaniom. Powstało jednak coś znacznie więcej niż uwspółcześnione aranżacje radiowej wersji modlitwy „Anioł Pański”. Przy pomocy środków muzycznego wyrazu, osadzonych w konwencji muzyki popularnej, powstały utwory w pełni autonomiczne. Zarówno muzycznie jak i treściowo. Brzmienia balladowe, jazzowe, a nawet rap – tworzą interesujący w odbiorze pejzaż stylistyczny. Z punktu widzenia odbiorcy, ta płyta jest dzięki temu ciekawa i przyjemnie się jej słucha. Zastosowany język muzyczny dyskretnie ukazuje warsztatową biegłość i artystyczne wyczucie kompozytora w zakresie melodyki, harmonii, instrumentacji i aranżacji na polu muzyki popularnej. Odnosząc się do tego konkretnego wydawnictwa, docenić należy przede wszystkim właśnie popularne, ale dojrzałe formy, w jakie swoje muzyczne pomysły ubrał tym razem ks. Grzegorz Poźniak. Na podkreślenie zasługuje też fakt, że formy poszczególnych kompozycji nie przesłaniają ich treści.

Zlecenie stworzenia uwspółcześnionej modlitwy „Anioł Pański” potraktował ks. Grzegorz Poźniak całościowo. Powstały wersje uwspółcześnione muzycznie i tekstowo. Przekaz kluczowych treści o Zwiastowaniu nie jest w tych utworach zbudowany ze zdań złożonych, teologicznie pogłębionych, literacko wysublimowanych. Zamiast tego ks. Poźniak podaje kluczowe dla tej prawdy wiary treści w formie haseł, zawołań, zwrotów, równoważników. Przy czym ujęcia archaiczne konsekwentnie zastępuje współczesnymi (zamiast „Anioł Pański” jest „Anioł z nieba”, zamiast „Panna Maryja” jest „Dziewczyna z Nazaretu”), dzięki czemu przekaz, który nigdy nie przestał być aktualny, staje się aktualny jeszcze bardziej. Dominują takie frazy jak „słowo”, „miłość”, „życie”, „Maryja rodzi życie”, „Słowo Ciałem się stało”, „Bóg stał się człowiekiem”, Miłość Boża żyje w nas”, „Słowo z nieba zbawia świat”, „Bóg między nami zamieszkał”. W tych semantycznych wariacjach na temat tradycyjnej formuły modlitewnej Kościoła zawarte są istotne wątki teologiczne dotyczące Zwiastowania. W twórczości popularnej ks. Poźniaka teologia nie oddziałuje siłą naukowej logiki, ale stylem i pięknem towarzyszącej muzyki. Paradoksalnie najbardziej językowo rozbudowanym fragmentem wydaje się rapowanka, gdzie kompozytor prowadzi dość rozbudowaną narrację w sposób właściwy tej estetyce muzycznej. Na podkreślenie zasługuje także sama różnorodność języka. Jest w nim zarówno konkret, jak i poezja, są fakty i emocje. Warto zauważyć, że w poszczególnych utworach narracja prowadzona jest z nieco odmiennych perspektyw: raz w centrum staje osoba Jezusa, innym razem – Maryja, jeszcze innym – Anioł z nieba. Całość prezentuje się komplementarnie zarówno pod względem artystycznym jak i teologicznym.

Tytułowy wymiar modlitewny poszczególnych opracowań został zilustrowany przy pomocy prostych, ale przekonujących środków wyrazu. Do niektórych opracowań dołączone są (jako prolog i epilog) bijące dzwony, w innych pojawiają się litanijne powtórzenia, w jeszcze innych deklamowane się formuły modlitewne. Warto zauważyć, że jako dzieła o charakterze medytacyjnym, inspirowane tradycyjną modlitwą Kościoła, utwory te wpisują się w nurt twórczości, która obecna jest w literaturze muzycznej. Także wśród współczesnych twórców nie brakuje prób wyrażenia modlitwy „Anioł Pański” przy pomocy środków i narzędzi właściwych muzyce popularnej. Spotyka się zróżnicowane stylistycznie kompozycje chóralne a capella nawiązujące do stylistyki gregoriańskiej i współczesnej, opracowania z towarzyszeniem organów, wersje solowe – z towarzyszeniem instrumentów tradycyjnych i elektronicznych – tutaj rozpiętość stylistyczna (muzyczna i tekstowa) jest nieograniczona: od inspiracji folklorystycznych, przez ujęcia poetyckie, po nawiązania do disco – polo. Wśród tej twórczości kompozycje ks. Grzegorza Poźniaka znajdują godne miejsce i zasługują na szerokie upowszechnianie.

Polecam tę płytę! Także do samochodów. Chrześcijańscy kierowcy, wożąc nierzadko naklejkę ryby na bagażniku czy różaniec na lusterku, powinni wozić również tę płytę – w odtwarzaczu CD. Dla przypomnienia – tytuł: „Modlitwa z Radiem DOXA”, muzyka: ks. Grzegorz Poźniak.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>