Nadpobudliwi komentatorzy w sieci, czyli o powikłaniach nieleczonej biegunki myślowej

Przeglądam codziennie portal informacyjny, który jest cyfrowym ramieniem jednego z naszych regionalnych dzienników. Uważam, że jest to całkiem zgrabne źródło bieżącej wiedzy o wydarzeniach w regionie. Pod tekstami dziennikarzy, zgodnie z wymogami nowoczesności, można zamieszczać komentarze i czytelnicy raczej z tej możliwości – niestety – korzystają.

W Zabrzu wkrótce oddana zostanie do użytku nowa część Szpitala Miejskiego. W nowoczesnych wnętrzach siedzibę znajdą specjalistyczne poradnie (diabetologiczna, diagnostyki prenatalnej, laktacyjna, neonatologiczna oraz kardiologiczna dla kobiet w ciąży, którą współtworzyć będzie Śląskie Centrum Chorób Serca), cztery oddziały szpitalne (ginekologiczny, położniczy, neonatologiczny i patologii ciąży), dwa bloki operacyjne, szereg sal zabiegowych, apteka oraz szkoła rodzenia i poradnia dla rodziców. Komentarz pod artykułem brzmi tak:

W niedzielę w Gliwicach miała miejsce wyjątkowa uroczystość: na zaproszenie biskupa Jana Kopca przyjechali abp Stanisław Gądecki (Przewodniczący Episkopatu Polski) i kard. Reinhard Marx (Przewodniczący Episkopatu Niemiec). Najpierw wspólnie się pomodlili w katedrze, a potem udali się pod Radiostację, gdzie odbyła część dalsza uroczystości upamiętniającej początek ostatniej wojny. Komentarze czytelników:

W miniony weekend w Bytomiu odbyły się obchody drugiej części Dni Bytomia, wystąpił m.in. zespół „Banda i Wanda”, było sporo innych atrakcji i ogólnie dobra zabawa związana z końcem wakacji. Jeden z komentatorów na marginesie tych akurat wydarzeń podzielił się następującą refleksją:

Zakończył się też regionalny plebiscyt na tzw. „najpiękniejszy kościół”. To była ciekawa akcja marketingowa wydawcy ale miała też pewne walory społeczne, bo pokazała, jak lokalne wspólnoty (parafialne) potrafią się zintegrować wokół „swojego” kościoła. W okolicy wygrały: Przyszowice (Gliwice i Powiat Gliwicki), Szombierki (Bytom), Orzegów (Ruda Śląska), Mikulczyce – św. Wawrzyńca (Zabrze). Czynnik wspólnototwórczy tego plebiscytu był bardzo cenny. Jeden z komentatorów podsumował wymianę zdań tak:

Biegunka myślowa to najłagodniejsze z możliwych określenie stanu umysłu osób, które nie kontrolują tego, co czują i piszą. Między niektórymi tekstami i komentarzami nie widać nawet logicznego związku ale dla wyrażania emocji logika nie jest jakąś istotną okolicznością. Zastanawiam się, co kieruje tymi ludźmi i dochodzę do wniosku, że tego nie da się wymyśleć, bo to wszystko nie rozgrywa się w obszarze myślenia.

Agresja i nienawiść to nie są jedyne emocje, jakie tam widać, są też pozytywne akcenty ale nie przeważają. Większość komentatorów ma pretensje i nie waha się stanowczo ich wyrażać, a co, niech widzą, jak taki potrafi dowalić, a dowalić potrafi, że ho-ho. Nie jeden komentarz w pięty idzie czytelnikom, a adresatom jeszcze bardziej w pięty, czy gdzie tam trafia… Pod wpływem takich komentarzy ludzie zmieniają postępowanie, myślenie, a nawet inaczej głosują na wyborach, bo prawda, która bije z tych słów potrafi przemieniać serca i umysły. Nierzadko też ujawniane są w takich komentarzach sekrety, pieczołowicie skrywane przez tamtych-onych – nie ma szans, niczego nie ukryją, może gdyby ten czy inny komentator nie był czujny, coś tam mogłoby umknąć opinii publicznej ale on jest, czujny i ostry, więc nic nie umknie. W najmniej oczekiwanym momencie on przypomni, a że potrafi przywalić – już napisałem.

Domyślam się, że takie nadpobudliwe pisarstwo jest dla autorów jakąś formą terapii, próbą uporządkowania swoich poplątanych myśli i emocji ale nie jestem pewny. Chciałbym kiedyś przeczytać jakąś pracę na temat motywacji, jakimi kierują się internetowi trolle. Nie jestem tylko pewny czy byłaby to praca z językoznawstwa, socjologii, pedagogiki czy może psychiatrii?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>