Waldemar Krawiec. Musicam Silesiam Promovere

Waldemar Krawiec, zabrzański organista i pedagog, zarejestrował brzmienie czterech odnowionych instrumentów z terenu diecezji opolskiej: w Kozłowicach, Krośnicy, Kórnicy i Popielowie. Wybór utworów, jakich możemy posłuchać na płycie jest zgodny z możliwościami brzmieniowymi poszczególnych, niewielkich ale ciekawych instrumentów. W Kórnicy i Kozłowicach zabrzmiała muzyka barokowa (J.G. Walther i D. Zipoli) a w Krośnicy i w Popielowie – muzyka organowa kompozytorów śląskich: Moritza Brosiga, Emanuela Adlera i Wilhelma Rudnicka. Wybór repertuaru jest całkowicie zrozumiały, bo Waldemar Krawiec jest obecnie jednym z czołowych w Polsce popularyzatorów muzyki organowej kompozytorów śląskich. Konsekwentnie gromadzi i wykonuje tę literaturę zarówno podczas koncertów krajowych, jak i zagranicznych. Nie mogło więc zabraknąć tych kompozycji na jego pierwszej i bardzo udanej płycie CD! Ciekawym zabiegiem jest zestawienie na jednej płycie czterech różniących się konstrukcyjnie i brzmieniowo instrumentów, bo zwykle płytowe nagrania muzyki organowej prezentują różnorodną – w miarę możliwości – literaturę na jednym instrumencie, starannie wybranym i przygotowanym. Tutaj mamy aż cztery instrumenty, wybrane wg kryterium stanu technicznego (są krótko po remoncie). Różnice brzmieniowe między poszczególnymi instrumentami są bardzo wyraźne, wyraźny odbiór tych różnic wspomaga nie tylko odmienny repertuar utworów ale także np. akustyka poszczególnych świątyń. Waldemar Krawiec błyskotliwie zaprezentował maksimum możliwości, jakie posiada każdy z tych instrumentów.

Zestawienie obok siebie dawnych mistrzów baroku z XIX-wiecznymi kompozytorami organowej muzyki śląskiej daje bardzo ciekawy efekt. Artysta dążył do zachowania w wybranym repertuarze swego rodzaju symetrii: sięgnął bowiem po formy trzyczęściowe kompozytorów barokowych (Concerto h-moll wg Vivaldiego) i formy trzyczęściowe właściwe dla muzyki wieku XIX (sonata W. Rudnicka), zaprezentował także preludia chorałowe w wydaniu zarówno barokowym jak i romantycznym. Zestawienie tych kompozycji, z zastrzeżeniem wszelkich nieporównywalności baroku z romantyzmem, nasuwa mi przekonanie o znakomitym poziomie muzyki organowej kompozytorów śląskich, niby mniej znanych ale na pewno muzycznie nie gorszych od ich znanych poprzedników! Zestawienie na jednej płycie 4 instrumentów i 5 kompozytorów zawiera jeszcze jeden czytelny przekaz: muzyka wykonywana na konkretnych instrumentach zależy nie tylko od poziomu umiejętności organisty (choć to podstawa) ale także od dyspozycji każdego poszczególnego instrumentu. Można się silić na eksperymenty i grać co popadnie na czym się tylko da (to dość częste zjawisko) ale większym wyzwaniem, podjętym tutaj umiejętnie przez Waldemara Krawca, jest odpowiedni do instrumentu dobór repertuaru. Do tego trzeba nie tylko umiejętności ale też pewnego poziomu wiedzy. Na szczęście także ta seria redagowana przez ks. Grzegorza Poźniaka (Organy Śląska Opolskiego) charakteryzuje się nie tylko dobrym poziomem muzycznym ale taż solidnym podkładem merytorycznym, na który składają się teksty organologiczne, muzykologiczne i historyczne w broszurce – okładce płyty. Polecam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>